World of Trademart: retailtrends 2022-2023 volgens Hilde Franq

Trendwatcher Hilde Franq bundelt vier lifestyletrends voor het najaar 2022 en de lente en zomer 2023. Wij zetten alles voor je op een rijtje en verwelkomen je graag tijdens onze live voorstelling van deze trends op World Of Trademart vanaf eind augustus tot eind oktober in ons fysieke Trademart gebouw.



4 trends voor najaar '22 en lente/zomer '23

Bij elke trend zien we telkens ook kleurpaletten, materialen en texturen terugkomen. Er zijn twee grote trends die eigenlijk lijnrecht tegenover mekaar komen te staan; die van het positieve en die van het harde realisme. Tussen die twee tegenpolen zit een soort van "grijze zone", waar de trends van vakmanschap en tactiele ervaringen zitten.
Dé kleur voor 2023 is Digital Lavender, daar kan je als retailer echt niet omheen!

Foto by Salvatore Ferragamo



1. Een positieve instelling

We gaan op zoek en creëren een droomwereld waarin alles kan en mag, maar waar reële problemen niet worden doodgezwegen. Onze droomwereld is optimistisch, kleurrijk, open-minded en inclusief, met een humoristische toets.

Foto by Balenciaga.

"De sleutelwoorden bij deze trend? Positivisme en droomwereld."

Hilde Francq



2. Grondige kennis

De kern van deze trend? We gaan terug naar de basis en hebben weer enorm veel appreciatie voor echt vakmanschap. Hoe beter we maakprocessen begrijpen, hoe slimmer we kunnen ingrijpen en tot duurzame oplossingen komen.Foto's by Raw Color en FREITAG (Sweat -Yourself-Shop)



3. Tactiele ervaringen

De tactiele trend voor het najaar 2022 en lente/zomer 2023 wordt vertaald naar extra dikke opgevulde, gewatteerde en hoogpolige materialen en comfortabel breiwerk.

Daarnaast zien we de opbeurende kracht van kleur terugkomen.

"Hoe sterieler en digitaler onze leefwereld, hoe meer we op zoek gaan naar bevredigende materialen en texturen."

Hilde Francq



4. Harde realiteit

Ze kenmerkt zich door een basic en futuristische stijl. Materialen & texturen die erbij horen zijn spiegels, metallics, alluminium en iriserende effecten.

Het kleurgebruik dat bij deze trend hoort is donker, met weinig instagrammable tinten.

Foto by Rick Owens

"In deze trend zetten we ons af tegen de ideale wereld die wordt gecreërd op sociale media."

Hilde Francq

Samenvatting trends 2022-2023

De trends herfst/winter 2022-2023 en lente/zomer 2023 variëren van opbouwend positivisme tot kil realisme.

Felle kleuren en humor creëeren een droomwereld waarin alles kan en mag. Een toenemende appreciatie voor vakmanschap en het maakproces zorgt voor een meer emotionele en duurzame band met een merk. Consumenten zetten zich af tegen de digitale wereld door enerzijds meer op zoek te gaan naar bevredigende geluiden, materialen en texturen. Spiegels, metallics en aluminium worden anderzijds gebruikt om de realiteit te reflecteren zoals die is, zonder filters.

Met speciale dank aan Hilde Franq.
Bron: Fashionunited. Header door Trend Senses.